
حجتالاسلام محمدرضا فلاح شیروانی
مؤسس و مدیریت مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
بیوگرافی
درباره استاد فلاح شیروانی بیشتر بدانید!
حجتالاسلام محمدرضا فلاح شیروانی؛ دارای مدرک سطح۴(دکتری) حوزه علمیه قم.
وی هماکنون استاد دانشگاه و سطوح عالی حوزه علمیه قم میباشد و ارتباط گسترده ای با طلاب و دانشجویان فعال انقلابی دارد.
دغدغه اصلی استاد فلاح در احیاء ظرفیت های اندیشه اسلامی در خدمت انقلاب اسلامی است به نحوی که می توان این تلاش را به خوبی در درسگفتار شذرات المعارف ایشان یافت. همچنین باتوجه به ارتباط گسترده ای که ایشان با طلاب و دانشجویان انقلابی دارند، تجربه های بیان شده ایشان در برنامه دعوت، میتواند برای تبلیغ مبلغان حوزوی، کارآمد باشد. بعلاوه ایشان راجع به انسان دانشگاه نیز نقطه نظرات انتقادی_اصلاحی ای را مطرح کرده اند که در برنامه رویای انسان دانشگاه، قابل تماشا است.
از اهم سوابق اجرایی ایشان میتوان به:
- عضویت در هیأت امنای سازمان تبلیغات اسلامی با انتصاب مستقیم مقام معظم رهبری
- مؤسس و مدیریت مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
- مؤسس و مدیریت گروه اخلاق و عرفان پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام سازمان تبلیغات اسلامی
- عضویت در انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه های علمیه
- عضویت در هیأت امنای حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان
- عضویت در شورای راهبردی تهذیب معاونت تهذیب حوزههای علمیه اشاره نمود.
ایشان تألیفاتی همچون؛ کتاب مبانی نظام تربیتی حوزه علمیه خواهران، کتاب تدوین علم النفس صدرایی (حضرت آیت الله سیدیدالله یزدان پناه حفظه الله) و کتاب مکتب امام به روایت رهبری را نیز در کارنامه خود دارد.
دورههای مرتبط
از دست ندهید!
رویای انسانِ دانشگاه
گفتوگـوهایی صریـح پیــرامون نسبت انسانِ انقلاب اسلامی و دانشگاه در ایــران
دانشگاه به مثابه یک پدیده مرکب با دست بردن در هویت افراد، در حال تربیت نوع خاصی از انسان است؛ انسانی که جهتگیریها، باورها و اندیشههای او با آنچه که ما آن را انسان تراز انقلاب اسلامی میدانیم فاصله زیادی دارد. این درحالی است که پس از انقلاب اسلامی، با خودآگاهی نسبت به اثرات هویتی این نهاد مدرن، تلاشها و اقداماتی صورت گرفت تا اثرات هویتی این نهاد مدرن خنثی و بلکه به سمت مطلوب جهتدهی شود. ولی آنچه که در نهایت، قابل مشاهده است این است که اکثریت خروجیهای دانشگاه کماکان به همان آسیبهای هویتی دچار میشوند. چه عوامل و مؤلفههایی در دانشگاه در حال عمل است که هنوز شناسایی نشدهاند یا با وجود شناسایی، قدرت بر تغییر آنها نبوده است؟ چه موانعی بر سر تربیت چمرانها و فخریزادهها در دانشگاه وجود دارد؟ در این میان نقش کارگزاران دانشگاه، اساتید و دانشجویان دغدغهمند چیست؟ در این پرونده که کاری مشترک از مرکز اندیشهورزی و سیاستپژوهی پاد و مدرسه تفکر و نوآوری نگاه است، به دنبال پاسخ به این سؤالات هستیم.
دعوت (ارتباط مؤثر و اخلاق کنشگری روحانیت در میدانهای اجتماعی)
“دعوت”، برنامه ای ترکیبی در موضوع کاربردی و مهارتی اخلاق کنشگری اجتماعی و مواجهه مؤثر مومنانه است. این برنامه با توجه به خلأیی که در طراحی و اجرای مؤثر این قبیل برنامهها وجود داشته و بهرهگیری از تجربیات مشابه طراحی گردیده است. ضمن اینکه در کنار مباحث مهارتی و مقدم بر آنها، طرح دو مبحث “بینشی” و “شناختی” در رابطه با حقیقت روابط انسانی دینی را ضروری میداند. درک از حقیقت روابط انسانی که ما از آن تعبیر به “دعوت” میکنیم ماهیتا با آنچه در جامعه بازاری شدهی تمدن غرب، مبتلا به آن است و شکلی از روابط سوداگرانه ، استیلائی و قیّممآبانه را شکل داده است، متفاوت است. ضروری است تا این حقیقت بخوبی درک شود و لوازم و اقتضائات آن در عرصه تبلیغ و کنشگری اجتماعی دیده شود.
شذرات المعارف
شذرات، امتداد معارف اسلامی در قامت یک شاکلهی اجتماعی است که سعی در ترسیم جامعه ای مبتنی بر ارزش ها دارد و به ترسیم محض از آن جامعه اکتفا نکرده بلکه راه و مسیر رسیدن و موانع این راه را بیان مینماید.
چالش امتداد حکمت و معارف در عینیت جامعه امروز نیز پابرجاست، بخصوص با شکلگیری انقلاب اسلامی. در چنین موقفی، بیتردید یکی از مقدمات ضروری در فهم عمیق چالش و روشنشدن افق پیشرو در دستیابی به طرحی راهگشا، بازخوانی تجربیات و بازاندیشی اندیشهها و ایدههای حکمی پیشینیان خواهد بود.