
حجتالاسلام و المسلمین محسن قنبریان
استاد حوزه و دانشگاه
بیوگرافی
درباره استاد قنبریان بیشتر بدانید!
حجت الاسلام محسن قنبریان؛ مدرس حوزه های علمیه و کارشناس تلوزیونی
این عنوانی است که عموما از استاد محسن قنبریان می شناسیم، اما به واقع ایشان چهره ای نام آشنا در میان اهل علم و فرهنگ هستند که در حوزه های گوناگون دانشی و تبلیغی فعالیت گسترده دارد. ایشان نه تنها به عنوان استاد سطوح عالی حوزه های علمیه شناخته میشوند بلکه خبرگی ایشان در برنامه های تلوزیونی و سخرانی های تبلیغی نیز نمایان است.
اما وجه تمایز اساسی استاد قنبریان در خلاقیت و نوآوری های علمی است که دارند و بیش از هرکجا آنرا می توان در کلاس های درس ایشان یافت. جایی که با بیانی شیوا به ارائه نظرات جدید و متفکرانه خویش می پردازند.
دوره های علمی و آموزشی استاد محسن قنبریان
مدرسه نگاه یکی از بسترهایی است که حجت الاسلام محسن قنبریان به ارائه مباحث علمی و فکری خود می پردازند و تاکنون ۵ برنامه مهم را به خود اختصاص دادند که آنها را باهم مرور میکنیم.
۱. درسگفتار پیش نویس قانون اساسی با تدریس محسن قنبریان
برنامه پیش نویس قانون اساسی، محفلی بود که ایشان به نقطه نظرات شهید صدر پیرامون پیش نویس قانون اساسی پرداختند و ارائه ای کوتاه و جذاب داشتند که بسیار شنیدنی است.
۲. برنامه دعوت با سخنرانی استاد محسن قنبریان

برنامه دعوت که موضوع جذابِ «اخلاق کنشگری روحانیت در میدانهای اجتماعی» را دنبال میکرد، محفلی بود که استاد قنبریان به ایراد سخنرانی خویش پرداختند و موضوع صحبت خود را، «حقیقت دعوت و الگوی ارتباط دینی» برگزیدند. ایشان در این سخنرانی نیز صریح و شفاف ظاهر شدند و ارائه ای ناب داشتند.
۳. کارگاه سیاستها و نهادهای اقتصادی جمهوری اسلامی و سخنرانی استاد قنبریان
این کارگاه که به منظور آشنایی با اصل ۴۳ و ۴۴ و سیاست های کلّی اصل ۴۴ قانون اساسی تنظیم شده، محفلی بود که حجت الاسلام محسن قنبریان به ایراد سخنرانی صریح خود پیرامون «ظرفیتهای سیاستهای اصل ۴۴ برای پایهگذاری اقتصادِ تعاونی و موانع پیش روی آن» پرداختند و مبحثی شنیدنی را به یادگار گذاشتند.
۴. همایش تولد قیام و سخنرانی استاد محسن قنبریان
همایش تولد قیام که به مناسبت اولین سالگرد طوفان الاقصی برگزار شد، مجمعی بود که استاد قنبریان درباره مسئله فلسطین، به ارائه سخنان بسیار مهمی پرداختند که پیشنهاد میشود حتما این گفتار را از طریق کانال آپارات مدرسه تماشا کنید.
۵. درسگفتار نظام اقتصادی در اسلام با تدریس استاد محسن قنبریان

اما تدریس استاد قنبریان در درسگفتار نظام اقتصادی در اسلام، طی ۴ جلسه، از مهم ترین دوره هایی است که ایشان در مدرسه نگاه داشتند. حجت الاسلام محسن قنبریان طی این جلسات به ارائه ای ناب از نظریات شهید صدر پیرامون اقتصاد پرداختند و سرفصل های زیر را مورد واکاوی قرار دادند؛
زیربنای نظام اقتصادی اسلام
پیوند اقتصاد و جمهوریت
اقتصاد تبرعی
زمان و مکان در اجتهاد
روش شناسی شهید بهشتی
همین حالا مطالعه کنید و چنانچه پسندیدید، در این درسگفتار مهم شرکت کنید. 👇👇
خلاصه جلسه اول نظام اقتصادی در اسلام🔥
کتاب های محسن قنبریان

۱. اهالی تپه ندبه
کتاب اهالی تپه ندبه به قلم محسن قنبریان، تاریخ شکل گیری کوفه را بررسی میکند، از مرحله پیدایش تا شکل گیری نهضت ها و نظام های حاکم بر آن. اما مسئله مهمی که محسن قنبریان در این کتاب دنبال میکند، گروهی از اهل کوفه هستند که شاید بتوان آنها را عافیت طلبانی دانست که به جای مبارزه و یاری امام، به گریه و نذر و نیاز متوسل شده بودند. در این کتاب می توانید با قلم روان و دل نشین حجت الاسلام قنبریان همراه شوید و از دریچه ای نو به وقایع کربلا بنگرید، دریچه ای که به جهان امروز راه پیدا میکند و عبرت های مهمی برای زندگی دارد.
۲. نهضت مقدس
این کتاب برآمده از بیانات و تحلیل های حجت الاسلام محسن قنبریان درباره خصوصیت های نهضت امام حسین علیه السلام است. آنچه در این کتاب خواهید خواند از ریشه های شکل گیری اسلام طاغوتی، ضد عدالت و ذبح کننده آرمان ها تا اسلام منفعل و محافظه کار و سرمایه دار است. مباحث متعدد و متنوع بسیار جذابی در این کتاب وجود دارد که می توان با مطالعه آنها، زاویه نگاه نو و موثری به نهضت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام پیدا کرد.
دوره های تخصصی استاد قنبریان
از دست ندهید!
دعوت (اخلاق کنشگری روحانیت در میدانهای اجتماعی)
“دعوت”، برنامه ای ترکیبی در موضوع کاربردی و مهارتی اخلاق کنشگری اجتماعی و مواجهه مؤثر مومنانه است. این برنامه با توجه به خلأیی که در طراحی و اجرای مؤثر این قبیل برنامهها وجود داشته و بهرهگیری از تجربیات مشابه طراحی گردیده است. ضمن اینکه در کنار مباحث مهارتی و مقدم بر آنها، طرح دو مبحث “بینشی” و “شناختی” در رابطه با حقیقت روابط انسانی دینی را ضروری میداند. درک از حقیقت روابط انسانی که ما از آن تعبیر به “دعوت” میکنیم ماهیتا با آنچه در جامعه بازاری شدهی تمدن غرب، مبتلا به آن است و شکلی از روابط سوداگرانه ، استیلائی و قیّممآبانه را شکل داده است، متفاوت است. ضروری است تا این حقیقت بخوبی درک شود و لوازم و اقتضائات آن در عرصه تبلیغ و کنشگری اجتماعی دیده شود.
درسگفتار پیشنویس قانون اساسی | روایت ناگفته یک تاریخ
مدرسـه تفکر و نوآوری نگــاه با مشارکت مؤسسه معنــا، همزمان با سالــروز تصــویب قانون اســاسی، بنا دارد شمــاری از اندیشــههای بنیــادین در زمینه پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را با محوریت «مسـأله مــردم» و چگونگی انعکاس آن در قامت قــانون، مرور و بازخــوانی نماید.
سخنرانی استاد محسن قنبریان
ارائه کامل استاد قنبریان در همایش تولد قیام
آخرین دوره های تخصصی نگاه
از دست ندهید!
“رویای انسانِ دانشگاه”: گفتوگو با حجتالاسلام دکتر حمید پارسانیا
گفتوگـوهایی صریـح پیــرامون نسبت انسانِ انقلاب اسلامی و دانشگاه در ایــران
دانشگاه به مثابه یک پدیده مرکب با دست بردن در هویت افراد، در حال تربیت نوع خاصی از انسان است؛ انسانی که جهتگیریها، باورها و اندیشههای او با آنچه که ما آن را انسان تراز انقلاب اسلامی میدانیم فاصله زیادی دارد. این درحالی است که پس از انقلاب اسلامی، با خودآگاهی نسبت به اثرات هویتی این نهاد مدرن، تلاشها و اقداماتی صورت گرفت تا اثرات هویتی این نهاد مدرن خنثی و بلکه به سمت مطلوب جهتدهی شود. ولی آنچه که در نهایت، قابل مشاهده است این است که اکثریت خروجیهای دانشگاه کماکان به همان آسیبهای هویتی دچار میشوند. چه عوامل و مؤلفههایی در دانشگاه در حال عمل است که هنوز شناسایی نشدهاند یا با وجود شناسایی، قدرت بر تغییر آنها نبوده است؟ چه موانعی بر سر تربیت چمرانها و فخریزادهها در دانشگاه وجود دارد؟ در این میان نقش کارگزاران دانشگاه، اساتید و دانشجویان دغدغهمند چیست؟ در این پرونده که کاری مشترک از مرکز اندیشهورزی و سیاستپژوهی پاد و مدرسه تفکر و نوآوری نگاه است، به دنبال پاسخ به این سؤالات هستیم.
“رویای انسانِ دانشگاه”: گفتوگو با آیتالله سیدمحمدمهدی میرباقری
گفتوگـوهایی صریـح پیــرامون نسبت انسانِ انقلاب اسلامی و دانشگاه در ایــران
دانشگاه به مثابه یک پدیده مرکب با دست بردن در هویت افراد، در حال تربیت نوع خاصی از انسان است؛ انسانی که جهتگیریها، باورها و اندیشههای او با آنچه که ما آن را انسان تراز انقلاب اسلامی میدانیم فاصله زیادی دارد. این درحالی است که پس از انقلاب اسلامی، با خودآگاهی نسبت به اثرات هویتی این نهاد مدرن، تلاشها و اقداماتی صورت گرفت تا اثرات هویتی این نهاد مدرن خنثی و بلکه به سمت مطلوب جهتدهی شود. ولی آنچه که در نهایت، قابل مشاهده است این است که اکثریت خروجیهای دانشگاه کماکان به همان آسیبهای هویتی دچار میشوند. چه عوامل و مؤلفههایی در دانشگاه در حال عمل است که هنوز شناسایی نشدهاند یا با وجود شناسایی، قدرت بر تغییر آنها نبوده است؟ چه موانعی بر سر تربیت چمرانها و فخریزادهها در دانشگاه وجود دارد؟ در این میان نقش کارگزاران دانشگاه، اساتید و دانشجویان دغدغهمند چیست؟ در این پرونده که کاری مشترک از مرکز اندیشهورزی و سیاستپژوهی پاد و مدرسه تفکر و نوآوری نگاه است، به دنبال پاسخ به این سؤالات هستیم.
“رویای انسانِ دانشگاه”: گفتوگو با پروفسور مهدی گلشنی
گفتوگـوهایی صریـح پیــرامون نسبت انسانِ انقلاب اسلامی و دانشگاه در ایــران
دانشگاه به مثابه یک پدیده مرکب با دست بردن در هویت افراد، در حال تربیت نوع خاصی از انسان است؛ انسانی که جهتگیریها، باورها و اندیشههای او با آنچه که ما آن را انسان تراز انقلاب اسلامی میدانیم فاصله زیادی دارد. این درحالی است که پس از انقلاب اسلامی، با خودآگاهی نسبت به اثرات هویتی این نهاد مدرن، تلاشها و اقداماتی صورت گرفت تا اثرات هویتی این نهاد مدرن خنثی و بلکه به سمت مطلوب جهتدهی شود. ولی آنچه که در نهایت، قابل مشاهده است این است که اکثریت خروجیهای دانشگاه کماکان به همان آسیبهای هویتی دچار میشوند. چه عوامل و مؤلفههایی در دانشگاه در حال عمل است که هنوز شناسایی نشدهاند یا با وجود شناسایی، قدرت بر تغییر آنها نبوده است؟ چه موانعی بر سر تربیت چمرانها و فخریزادهها در دانشگاه وجود دارد؟ در این میان نقش کارگزاران دانشگاه، اساتید و دانشجویان دغدغهمند چیست؟ در این پرونده که کاری مشترک از مرکز اندیشهورزی و سیاستپژوهی پاد و مدرسه تفکر و نوآوری نگاه است، به دنبال پاسخ به این سؤالات هستیم.
“رویای انسانِ دانشگاه”: گفتوگو با حجتالاسلام مجتبی عرب
گفتوگـوهایی صریـح پیــرامون نسبت انسانِ انقلاب اسلامی و دانشگاه در ایــران
دانشگاه به مثابه یک پدیده مرکب با دست بردن در هویت افراد، در حال تربیت نوع خاصی از انسان است؛ انسانی که جهتگیریها، باورها و اندیشههای او با آنچه که ما آن را انسان تراز انقلاب اسلامی میدانیم فاصله زیادی دارد. این درحالی است که پس از انقلاب اسلامی، با خودآگاهی نسبت به اثرات هویتی این نهاد مدرن، تلاشها و اقداماتی صورت گرفت تا اثرات هویتی این نهاد مدرن خنثی و بلکه به سمت مطلوب جهتدهی شود. ولی آنچه که در نهایت، قابل مشاهده است این است که اکثریت خروجیهای دانشگاه کماکان به همان آسیبهای هویتی دچار میشوند. چه عوامل و مؤلفههایی در دانشگاه در حال عمل است که هنوز شناسایی نشدهاند یا با وجود شناسایی، قدرت بر تغییر آنها نبوده است؟ چه موانعی بر سر تربیت چمرانها و فخریزادهها در دانشگاه وجود دارد؟ در این میان نقش کارگزاران دانشگاه، اساتید و دانشجویان دغدغهمند چیست؟ در این پرونده که کاری مشترک از مرکز اندیشهورزی و سیاستپژوهی پاد و مدرسه تفکر و نوآوری نگاه است، به دنبال پاسخ به این سؤالات هستیم.
“رویای انسانِ دانشگاه”: گفتوگو با دکتر محمدحسن نیلی
گفتوگـوهایی صریـح پیــرامون نسبت انسانِ انقلاب اسلامی و دانشگاه در ایــران
دانشگاه به مثابه یک پدیده مرکب با دست بردن در هویت افراد، در حال تربیت نوع خاصی از انسان است؛ انسانی که جهتگیریها، باورها و اندیشههای او با آنچه که ما آن را انسان تراز انقلاب اسلامی میدانیم فاصله زیادی دارد. این درحالی است که پس از انقلاب اسلامی، با خودآگاهی نسبت به اثرات هویتی این نهاد مدرن، تلاشها و اقداماتی صورت گرفت تا اثرات هویتی این نهاد مدرن خنثی و بلکه به سمت مطلوب جهتدهی شود. ولی آنچه که در نهایت، قابل مشاهده است این است که اکثریت خروجیهای دانشگاه کماکان به همان آسیبهای هویتی دچار میشوند. چه عوامل و مؤلفههایی در دانشگاه در حال عمل است که هنوز شناسایی نشدهاند یا با وجود شناسایی، قدرت بر تغییر آنها نبوده است؟ چه موانعی بر سر تربیت چمرانها و فخریزادهها در دانشگاه وجود دارد؟ در این میان نقش کارگزاران دانشگاه، اساتید و دانشجویان دغدغهمند چیست؟ در این پرونده که کاری مشترک از مرکز اندیشهورزی و سیاستپژوهی پاد و مدرسه تفکر و نوآوری نگاه است، به دنبال پاسخ به این سؤالات هستیم.
“رویای انسانِ دانشگاه”: گفتوگو با دکتر سیدحسین شهرستانی
گفتوگـوهایی صریـح پیــرامون نسبت انسانِ انقلاب اسلامی و دانشگاه در ایــران
دانشگاه به مثابه یک پدیده مرکب با دست بردن در هویت افراد، در حال تربیت نوع خاصی از انسان است؛ انسانی که جهتگیریها، باورها و اندیشههای او با آنچه که ما آن را انسان تراز انقلاب اسلامی میدانیم فاصله زیادی دارد. این درحالی است که پس از انقلاب اسلامی، با خودآگاهی نسبت به اثرات هویتی این نهاد مدرن، تلاشها و اقداماتی صورت گرفت تا اثرات هویتی این نهاد مدرن خنثی و بلکه به سمت مطلوب جهتدهی شود. ولی آنچه که در نهایت، قابل مشاهده است این است که اکثریت خروجیهای دانشگاه کماکان به همان آسیبهای هویتی دچار میشوند. چه عوامل و مؤلفههایی در دانشگاه در حال عمل است که هنوز شناسایی نشدهاند یا با وجود شناسایی، قدرت بر تغییر آنها نبوده است؟ چه موانعی بر سر تربیت چمرانها و فخریزادهها در دانشگاه وجود دارد؟ در این میان نقش کارگزاران دانشگاه، اساتید و دانشجویان دغدغهمند چیست؟ در این پرونده که کاری مشترک از مرکز اندیشهورزی و سیاستپژوهی پاد و مدرسه تفکر و نوآوری نگاه است، به دنبال پاسخ به این سؤالات هستیم.