بخش دوم: تلاوت تکرار
سؤالی که در پست قبل مطرح شد، یک سؤال تستی نیست که از میان چهارگزینه، فقط بتوانیم یکی را تیک بزنیم و بگوییم پاسخ صحیح همین است و بس. هرکس با توجه به شناختی که از خود و تحلیلی که از گذشته، حال و آینده دارد، به این سؤال یک جواب خاص میدهد. جالب اینجاست که هرکس با توجه به جوابی که میدهد، بخشی از آینده را میسازد.
ما هم در مدرسه نگاه میخواهیم سهم خودمان را در ساخت آینده ایفا کنیم. در همین راستا ماموریت خود را در کمک به تکمیلسازی ساختارهای رسمی آموزشی تعریف کردهایم و در این تکمیل سازی توجه ما به چشماندازی است که انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی برای انسان عصر خود ترسیم کرده است. ما فکر میکنیم برای ایفای این نقش باید چند کار را انجام دهیم که مهمترین آنها، ارتقاء سطح بینش، دانش و مهارتهای عملی عموم جامعه نسبت به مسائل و موضوعات محیط پیرامونشان است. برای دستیابی به این مهم ابتدا باید کلیشههای ذهنی مردم و برخی از نخبگان را شکست تا دریچهای نو به منظور دیدن وقایع جهان و سپس ارائه ایدههای بدیل برای رفع مسائل و چالشها ایجاد نمائیم.
حالا اگر کمی منصف باشیم خواهیم دریافت که این کلیگوییها چقدر آشناست. گویی هر نهاد و ساختاری که عزم تلاش در زمینهی تمدنسازی دارد، در تعریف خود به همین کلیات بسنده میکند و مدرسه نگاه نیز یک «تلاوت تکرار» دیگر است. پس برای آنکه دامن از ورطهی کلیگویی بیرون کشیم و تصویری شفاف و با جزئیات از «چیستی مدرسه نگاه» ارائه کنیم، باید با ما همراه شوید تا ابتدا به شما بگوییم مدرسهی نگاه چه چیز نیست و یا چه چیز نمیخواهد باشد!
دیدگاهتان را بنویسید